Vijg

Een vijgenstruik is zeer decoratief door zijn grote gelobde bladeren. Vijgen verlangen een beschut, warm plekje in de tuin, ze doen het goed op alle grondsoorten, mits ze niet te nat staan. Vijgen zijn schijnvruchten; de pitjes zijn het eigenlijke fruit, het vruchtvlees eromheen biedt bescherming. De vruchtencyclus van de vijg is erg bijzonder. Er kunnen in dezelfde bladoksel vruchten zitten van dit jaar, maar ook vruchten van vorig jaar. De vruchten van het voorgaande jaar zijn rijp in het tweede jaar.

Bewaren
Verse vijgen zijn maar beperkt houdbaar. U eet ze het beste zo snel mogelijk op. Wilt u ze toch enkele dagen bewaren, leg ze dan in de koelkast. Begint u bruine vlekjes te zien op verse vijgen dan wijzigt ook de smaak: niet zoet maar zuur. De vijgen zijn dan niet meer lekker.

Schoonmaken
Was de vijgen even met water als u ze ‘puur natuur’ wilt opeten. U kunt er ook voor kiezen om de schil er af te halen.

Consumptie
Vijgen worden vaak aanbevolen als lekker tussendoortje. Terecht, want vijgen zijn voedzaam, gezond, slank en enorm veelzijdig. U kunt vijgen vers of gedroogd en met of zonder schil eten. Het gebruik van vijgen in de keuken geeft een keur aan mogelijkheden. Lekker bij kaas, rauwe ham, gevogelte, zalm, wild, desserts, taarten, fruitsalades of yoghurt. U kunt er ook jam van maken.

Voedingswaarde
Vijgen zijn heerlijk en niet eens zo calorierijk en ze zijn rijk aan vezels. Vijgen zijn daarom zeer aan te bevelen als tussendoortje. Ook helpen ze bij het volgen van een dieet omdat ze voor een verzadigd gevoel zorgen. Als u vijgen eet om het hongergevoel te onderdrukken kies dan voor verse vijgen. Die bevatten de minste calorieën. Gedroogde vijgen zijn dan te mijden. Ze bevatten te veel suikers. Het verschil tussen beide vijgsoorten kan oplopen tot maar liefst vier maal meer zoet. Dat is uiteraard niet de bedoeling bij diëten. Ook diabetespatiënten zijn gebaat bij verse vijgen, maar dan natuurlijk niet de gedroogde versie. Wist u dat vijgen helpen tegen bloedarmoede? In de vrucht zit naast calcium en vitamine C ook ijzer. Vijgen bevatten ook pectine, een vezel die een cholesterolverlagende werking heeft. De kleine pitjes in de vrucht stimuleren de darmflora. Een klein gezondheidsbommetje dus!

Andere soorten bekijken


Brown Turkey

Ficus carica Brown Turkey Vijg De Brown Turkey is een…

Bekijk dit ras

Califfo Blue

Ficus carica Califfo Blue Blauwpaarse vijg De Califfo…

Bekijk dit ras

Gustis® Twotimer®

Ficus carica Gustis® ‘Twotimer® Vijg De Gustis® Twotimer®…

Bekijk dit ras

Brown Turkey

Ficus carica Brown Turkey Vijg De Brown Turkey…

Bekijk dit ras

Califfo Blue

Ficus carica Califfo Blue Blauwpaarse vijg De…

Bekijk dit ras

Gustis® Twotimer®

Ficus carica Gustis® ‘Twotimer® Vijg De Gustis®…

Bekijk dit ras

Terug naar assortiment